Doe maar gewoon….

doe maar gewoonJe ziet het steeds vaker, vooral op zakelijke profielen: woorden die je ergeren, ook wel jeukwoorden genoemd. Je raakt geïrriteerd of zelfs helemaal de weg kwijt in het woud van de clichés en de totaal overbodige boodschappen. Om een paar voorbeelden te noemen:

Coach
Iedereen mag zich tegenwoordig een coach noemen. Dit betekent dat men al snel verveeld raakt bij het zien van alweer dat woordje ‘coach’. Wat stel je dan nog voor? Als jij echt duidelijk wilt maken dat je goed bent in het begeleiden van mensen, zeg dat dan en vermeld ook duidelijk waarin je ze dan precies begeleidt!

Mensenmens
Kan iemand mij vertellen wat dat is? Een persoon die is opgebouwd uit meerdere mensen? Schizofreen? Nee, waarschijnlijk wordt hier een zeer sociaal, empathisch persoon bedoeld. Laat er dan geen misverstanden over bestaan en vertel wie je werkelijk bent.

Out of the box denken
Een modeterm in managementkringen, Als je zegt: ‘Ik durf out of the box te denken’, wil je daar mee laten weten dat je creatief bent; dat je buiten de kaders durft te denken. Ga eens bij jezelf na wat dat precies inhoudt in jouw specifieke geval. Schrijf dat in je profiel en je bent zeer onderscheidend (oeps!…nog een cliché) bezig.

Resultaatgericht
Dit is een heel vaag begrip als je er verder niets over vertelt. Veel mensen zeggen dat ze resultaatgericht zijn, maar de lezer wil resultaat zien! Geef dus een kort voorbeeld van een goed resultaat wat jij behaald hebt.

Gepassioneerd
Nog zoiets vaags, hoezo passie? Waar komt die hartstocht dan vandaan? Waardoor voel jij die? Vanwaar die liefde voor je vak? Ook hier weer: benoem het waarom!

Gedreven
Totaal overbodig, dit woord. Je werkgever of potentiële klant verwacht niet anders dan dat jij de gevraagde werkzaamheden enthousiast en gemotiveerd uit zal voeren.

Innovatief
Baanbrekend bezig dus, want…..? Dit woord zegt echt helemaal niets zonder een concrete beschrijving van welke ‘banen’ je dan zoal ‘gebroken’ hebt.

Voorbeelden te over van dit soort woorden waar iedere lezer zo overheen leest omdat men ze te vaak tegenkomt. ‘Het zal allemaal wel’ zal die lezer denken en weg is de aandacht, als die er al ooit was.

Tot slot nog even dit: Engelse termen zijn bijna niet meer weg te denken, zeker niet uit het hedendaagse marketingjargon. Maar probeer voor de grap toch die populaire Engelse term eens te vertalen naar een ‘gewoon’ Nederlands woord. Ook daarmee kun je je van de massa eh…onderscheiden.

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *